کد مطلب:276806 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:223

علائم ظهور و نظریه دانشمندان شیعه
مسئله علائم ظهور حضرت صاحب الامر- عجل الله تعالی فرجه الشریف - و حوادث و پیشامدهائی كه در طول مدت غیبت، و پیش از ظهور مبارك آن حجت مطلق الهی (ارواحنا له الفداء) واقع خواهد شد، از جمله مباحث مهم دینی و مسائل بسیار حساس مذهبی است كه از قرون گذشته تاكنون پیوسته مورد توجه عمیق دانشمندان بزرگ اسلام بوده و هست، و بزرگان ما از عصر معصومین علیهم السلام تا به امروز پیرامون آن از جهات مختلفی بحث كرده و كتابهای فراوانی نوشته اند و درباره ی وقوع آن حوادث و پیشامدها مانند بلاهای عمومی، گرفتاری مسلمانان در دوران غیبت و نقش ستمكاران در صحنه ی سیاست و زندگی بشر- نظریات گوناگونی ابراز داشته اند.

در میان دانشمندان بزرگ اسلام، گروهی از محدثین عالی مقام مانند- «ثقة الاسلام كلینی» و «شیخ صدوق» و «شیخ مفید» و «شیخ طوسی» (رضوان الله تعالی علیهم) چون بیشتر نظر جمع آوری اخبار و حفظ آثار اهل بیت علیهم السلام را داشته اند، تمامی مسائل مربوط به دوران غیبت حضرت ولی عصر علیه السلام را یكجا نوشته و همه ی آنها را، حتی حوادث و وقایعی را كه باید عادتا در طول مدت غیبت واقع شود، همگی جزء (علائم ظهور) به حساب آورده اند.

ولی عده ای از دانشمندان و صاحب نظران متأخر كه بیشتر نظر تحقیق و بررسی روایات را داشته و احادیث مربوط به دوران غیبت، و علائم ظهور حضرت ولی عصر علیه السلام را مورد ارزیابی قرار داده اند چنین اظهار عقیده كرده اند كه: حوادث و پیشامدهای مربوط



[ صفحه 24]



به دوران غیبت حضرت صاحب الامر علیه السلام كه در بسیاری از احادیث از آنها سخن رفته است، همگی آنها جزء «علائم ظهور» نیست، و بلكه بیشتر آنها رویدادها و وقایعی است كه عادتا باید در طول مدت غیبت آن بزرگوار واقع شود.

و بدین لحاظ این عده در صدد تقسیم جمله ی «علائم» برآمده و مجموع حوادث و وقایع مربوط به دوران غیبت را به چند قسمت تقسیم نموده اند و عقیده دارند كه مجموع علامات ظهور بر شش قسم است.

از آن جمله: شیخ علی اصغر بروجردی است. وی در كتاب «نورالانوار» كه از جمله ی كتابهای بسیار نفیس و گرانبهائی است كه در یكصد سال اخیر، با تحقیق و بررسی روایات بطور دقیق در شرح حال حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) و موضوع «رجعت آل محمد صلی الله علیه و آله» نوشته شده است چنین می گوید: